Dynasty tietopalvelu Haku RSS Reisjärven kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.reisjarvi.fi:443/D10_Reisjarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.reisjarvi.fi:443/D10_Reisjarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 04.06.2024/Pykälä 185

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

 

KIISKINEVAN TUULIVOIMAOSAYLEISKAAVAN LUONNOSVAIHE

 

Kunnanhallitus 04.06.2024 § 185  

85/10.02.02/2023  

 

 

Valmistelija Tekninen johtaja

 lisätietoja Jari Vuori 040 3008 250

 

Reisjärven kunta on kunnanvaltuuston kokouksessa 26.9.2022 § 80 hyväksynyt kaavoitusaloitteen tuulivoimarakentamista ohjaavan osayleiskaavan laatimiseen Kiiskinevan alueelle. Kiiskinevan tuulivoimaosayleiskaavan aloitusvaiheen kuuleminen järjestettiin 24.11.2023 - 15.1.2024 välisenä aikana ja aiemmin 22.5.-31.8.2023 välisenä aikana, jolloin Osallistumis- ja arviointisuunnitelma, OAS, oli asetettu nähtäville. OAS:ia voidaan päivittää aina ehdotusvaiheen nähtävilläoloon asti. Aloitusvaiheessa saatiin runsaasti palautetta, joka on tiivistetty kaavaselostuksen liitteeseen Osallistumis- ja arviointisuunnitelman palautteiden kooste.

 

Eniten mielipiteistä esitettiin luontoarvoista, maisemasta, vaikutuksista ihmisiin sekä alueen virkistys ja vapaa-ajankäytöstä. Lisäksi palautetta saatiin vaikutuksista asumiseen ja kiinteistöjen arvoon sekä kunnan vetovoimaan. Valmisteluun liittyvissä asioissa nousi esiin kysymykset konsulttien pätevyydestä, hanketoimijasta, kaavahankkeen tiedottamisesta ja vuorovaikutuksesta. Kaava-alueen ulkopuolisista vaikutuksista mielipiteitä esitettiin liittyen sähkönsiirtoon.

 

Viranomaispalautteissa korostuivat meluvaikutukset, mahdollinen maa-ainesten otto ja läjitys, sähkönsiirtoalueista sopiminen, mahdolliset vesistövaikutukset, tiestön rakentamisen vaikutukset, maisema ja rakennettu kulttuuriympäristö. Myös hankealueen rajaus ja voimaloiden sijainti suhteessa maakuntakaavakartan tv-aluemerkintään nousi esille. Lisäksi kaava-alueen lähiympäristöstä mainittiin sähkönsiirron maisemavaikutukset ja kaava-alueen suhde läheisiin muihin kaava-alueisiin. Myös viranomaiset korostivat vuorovaikutuksen ja osallistumisen mahdollistamista osana YVA-arviointia ja kaavahanketta. Luontoarvoista nousivat esiin vaikutukset metsäpeuraan sekä linnustoon. Lisäksi alueen tuulivoimahankkeiden yhteisvaikutusten huomioimisesta esitettiin runsaasti palautetta sekä lausunnoissa, että myös hankkeen viranomaisneuvottelujen aikana.

 

Laaditun koosteen lisäksi päätöksentekijöillä on kokouksessa mahdollisuus tutustua saatuun palautteeseen sellaisenaan.

 

Lisäksi Reisjärven kunta on samanaikaisesti järjestänyt kuntalaisille kyselyn suhtautumisesta tuulivoimaan yleisesti. Hanketoimija järjesti tuulivoimahankkeesta myös hankekohtaisen asukaskyselyn, jonka kooste on kaavaselostuksen liitteenä.

 

Alueelle on laadittu arkeologinen inventointi sekä luontoselvitykset koskien kasvillisuutta ja luontotyyppejä sekä eläimistöä ja linnustoa. Alueelle on laadittu melu- ja välkeselvitys sekä näkyvyysalueanalyysejä, ZVI. Lisäksi alueelle on laadittu kattava maisema- ja kulttuuriympäristöselvitys, jossa hankkeen vaikutuksia on arvioitu jopa 30 kilometrin etäisyydelle, huomioiden tiedossa olevien eri tuulivoimahankkeiden yhteisvaikutukset.

 

Saatu palaute, lausunnot ja selvitykset on huomioitu osayleiskaavaluonnoksessa seuraavasti;

 

Palaute on huomioitu erillisselvityksiä laadittaessa. Asiantuntijaselvityksissä on huomioitu viranomaisten esittämät lähtötiedot ja lausunnot sekä paikallisilta saadut tiedot havainnoista koskien alueen arvoja. Selvitysaineistoon on liitetty laajempi näkyvyysalueanalyysi alueen tuulivoimahankkeiden yhteisvaikutuksista. Selvitykset ovat kaavaselostuksen liitteenä.

 

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa on päivitetty tarkistetun hankesuunnitelman sekä palautteen johdosta ja osallisten kuvausta on tarkistettu.

 

Kaava-alue on osoitettu merkinnällä M-1, maa- ja metsätalousvaltainen alue. Alue on varattu pääasiassa metsätaloutta varten. Alueelle saa sijoittaa metsätaloutta palvelevia teitä. Alueelle saa sijoittaa tuulivoimaloita, niille erikseen osoitetuille alueille (tv), sekä huoltoteitä ja teknisiä verkostoja. Alueelle voidaan sijoittaa tuulivoimatuotantoa ja energiahuoltoa palvelevia rakennuksia ja rakenteita. Rakentaminen on sijoitettava muun rakentamisen tai tiestön yhteyteen.

 

Tuulivoimaloiden määrää hankkeessa on vähennetty aikaisemmasta valmisteluvaiheesta enintään yhteentoista. Tuulivoimaloiden sijainnit on esitetty kaavakartalla, merkinnällä (tv) ja ne on numeroitu (1-11). Niille johtava tiestö on myös esitetty kaavakartalla ohjeellisena.

 

Voimaloiden sijaintia on myös tarkistettu arkeologisten ja luontoarvojen johdosta, huomioiden arvojen säilyminen ja riittävät etäisyydet niihin. Selvityksissä ja inventoinneissa todennetut arvot on merkitty kaavakartalle aluerajauksella merkinnöillä (luo) tai (sm).

 

Kaavamääräyksillä ohjataan lisäksi tuulivoimaloiden kokoa ja ominaisuuksia, siten, että selvitysten johtopäätökset mahdollisten haittojen ehkäisystä toteutuvat. Voimaloiden lisäksi kaavakartalla on esitetty tuulipuiston toiminnan edellyttämien sähköasemien tai akkujärjestelmien sijoituspaikat aluemerkinnällä EN-1 sekä alueen sisäiset alustavat johtolinjat vaihtoehtoineen. Voimaloiden kokonaiskorkeus on kaavamääräyksen mukaisesti enintään 320 metriä.

 

Kaava-alueen rajaus on myös muuttunut hankkeen voimalamäärän vähentyessä. Erityisesti alueen pohjoisosissa huomioidaan metsäpeuran esiintymisalue. Kaava-alueen rajauksessa on myös huomioitu meluselvityksen tulokset siten, että valtioneuvoston asetuksen ulko-oleskelualueiden melutason ohjearvon ylittävä melu päivällä rajoittuu kaava-alueen sisäpuolelle tai melu on huomioitu jo olemassa olevien kaavojen rakentamisen sijoittumista ohjaavissa merkinnöissä ja määräyksissä. Näin tuulivoimaloista johtuvan mahdollisen ohjearvon ylittävän melun alue, yli 40 dB, ei ulotu alueen vakituisiin tai loma-asuntoihin asti, eikä asutus voi jatkossa sijoittua 40 dB:n melualueelle, (me-1). Alueella voi sen sijaan jatkossakin liikkua, metsästää ja harrastaa kaavan estämättä. Parannettu tieverkosto helpottaa alueen savutettavuutta ulkoilun tai metsänhoidon näkökulmasta.

 

Pohjois-Pohjanmaan energia- ja ilmastovaihemaakuntakaava on osayleiskaavaluonnosta valmisteltaessa, keväällä 2024, edennyt viranomaiskuulemiseen. Vaihemaakuntakaavan tiedot on päivitetty osayleiskaavan valmisteluaineistoon. Kiiskinevan tuulivoimahanke on maakuntakaavaehdotuksen mukainen. Voimaloiden sijainti suhteessa maakuntakaavan mukaiseen tv-alueen rajaukseen on esitetty kaavaselostuksessa.

 

YVA-selostus on myös alustavasti valmistunut ja se asetetaan tavoitteellisesti nähtäville ELY-keskuksen toimesta samanaikaisesti osayleiskaavaluonnoksen kanssa. YVA-arvioinnin johtopäätökset on huomioitu kaava-aineistossa ja sen keskeiset päätelmät on esitetty kaavaselostuksessa yhdessä MRL:n mukaisen vaikutusten arvioinnin kanssa. YVA-selostuksesta ja osayleiskaavaluonnoksesta järjestetään yhteinen yleisötilaisuus nähtävillä oloaikana.

 

Esittelijä vs. Kunnanjohtaja Sanna-Mari Vesanen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää hyväksyä Kiiskinevan tuulivoimaosayleiskaavaluonnoksen valmisteluaineistoineen sekä päivitetyn OAS:in asettavaksi nähtäville MRL 62 §:n ja MRA 30 §:n mukaisesti valmisteluvaiheen kuulemista varten, hyväksyä laaditut vastineet ja pyytää kaavaluonnoksesta lausunnot

 

Päätös Asiasta käydyn keskustelun aikana Ulla Pietilä esitti, että Kiiskinevan tuulivoimaosayleiskaavaluonnosta ei hyväksytä. Esitystä ei kannatettu.

Puheenjohtaja totesi päätösehdotuksen hyväksytyksi.

Ulla Pietilä jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.

Arto Vähäsöyrinki ja Piia Haikola poistuivat esteellisinä (osallisuusjäävi, hallintolain 28.1 § kohta 1) pykälän käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
Pöytäkirjanpitäjänä § 185 käsittelyn ajan toimi Sanna-Mari Vesanen.

Asiantuntijoina pykälän esittelyn ajan paikalla olivat tekninen johtaja Jari Vuori ja Katri Peltoniemi (johtava konsultti, A-Insinöörit). Jari Vuori ja Katri Peltoniemi poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

 

Ptk tark.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa