RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.reisjarvi.fi:443/D10_Reisjarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.reisjarvi.fi:443/D10_Reisjarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 08.05.2023/Pykälä 157
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
6 | Liite_1_Oulun_kaupungin_kirje_kunnille_maakunnallisesta_tyollisyysal | |
7 | Maakunnallinen työllisyysmalli |
REISJÄRVEN KUNNAN LAUSUNTO OULUN KAUPUNGILLE MAAKUNNALLISESTA TYÖLLISYYSALUEESTA
Kunnanhallitus 08.05.2023 § 157
39/00.04.02/2022
Valmistelija vs. kunnanjohtaja Markku Puronhaara, 040 3008 400
kunnanhallituksen puheenjohtaja Sari Huuskonen, 0500 924 451
Oulun kaupunki pyytää kannanottoa 5.5.2023 menenssä tekemäänsä selvitykseen maakunnallisesta työllisyysalueesta:
Yleisesta uudistuksesta johtuen julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu työ- ja elinkeinoministeriöltä siirtyy kunnille 1.1.2025. Tämä on kunnille uusi valtionosuustehtävä, jonka rahoitus on yleiskatteisessa valtionosuudessa. Kuntien rahoitusvastuu laajenee.
Uudistuksen tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää parhaalla mahdollisella tavalla työntekijöiden nopeaa työllistymistä ja lisää työ- ja elinkeinopalveluiden tuottavuutta, saatavuutta, vaikuttavuutta ja monipuolisuutta yhdessä kuntien elinvoimapalveluiden kanssa. Kun työllisyys- ja koulutuspalvelut sekä elinkeinopalvelut ovat saman järjestäjän vastuulla, tukevat palvelut nopeamman työllistymisen tavoitetta.
TE-palvelut siirretään kunnille tai useammasta kunnasta muodostuville työllisyysalueille, joiden työvoimapohajan on oltava vähintään 20 000 henkilöä. Työllisyysalueen muodostavien kuntien tulee olla maantieteellisessä yhteydessä toisiinsa ja niiden tulee muodostaa työmarkkinoiden ja työssäkäynnin kannalta toimiva alue.
Siirtyviä tehtäviä hoitavan henkilöstön siirtyminen TE-toimistoista, ELY-keskuksista ja KEHA-keskuksesta katsotaan liikkeen luovutukseksi.
Kunnilta vaadittavat toimenpiteet
Kuntien on sovittava yhteistoiminta-alueiden muodostamisesta ja ilmoitettava siitä työ- ja elinkeinoministeriölle lokakuun 2023 loppuun menenssä. Valtioneuvosto voi tietyin laissa määritellyin perustein myöntää järjestämisvastuun työllisyysalueelle, jonka työvoimapohja on alle 20 000 henkilöä. Poikkeuslupa edellyttää, ettei palveluiden saatavuus alueella vaarannu.
Kuntien, jotka muodostavat työllisyysalueen, on toimitettava työ- ja elinkeinoministeriölle sopimus yhteisestä toimielimestä tai kuntayhtymän perussopimus. Sopimus on toimitettava työ- ja elinkeinoministeriölle kahden viikon kuluessa yhteistoimintasopimuksen tai perussopimuksen hyväksymisestä.
Työllisyysalueen kuntien on toimitettava työ- ja elinkeinoministeriölle suunnitelma, josta tulee käydä ilmi:
- laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseen varattavat taloudelliset ja henkilöstövoimavarat sekä niiden kohdentuminen
- laissa tarkoitettujen palvelujen tuottamista ja kohdentamista koskevat ratkaisut
- toimipisteiden määrä ja sijoittuminen
- yhteistyötahot ja -muodot
- työperäisen maahanmuuton, työvoiman ja työpaikkojen kohtaannon sekä työvoiman liikkuvuuden edistäminen
- varautuminen rakennemuutostilanteisiin.
Esitys maakunnallisesta mallista
Pohjois-Pohjanmaa on pitkien etäisyyksien maakunta eikä maakunta muodosta yhtenäistä työssäkäyntialuetta. Maantieteellisen yhtenäisyyden puuttumisen lisäksi Pohjois-Pohjanmaalla on vaikeuksia täyttää uudistukseen sisältyviä muita järjestämiskriteerejä. Työmarkkina- ja työssäkäyntialueita on useita, eivätkä ne aina täytä vaadittavaa 20 000 työvoimamäärää. Edellä mainittujen suiden vuoksi riittävien resurssien kokoaminen yhdenvertaisten palveluiden turvaamiseksi kaikkialla maakunnan kuntien alueella ei ole mahdollista.
Oulun kaupunki on Pohjois-Pohjanmaan liiton pyynnöstä selvittänyt mahdollisuutta yhden koko maakunnan kattavan työllisyysalueen perustamiseksi Pohjois-Pohjanmaalle.
Oulu on tehnyt maakunnan kuntajohtajien kokouksessa 18.4. esityksen maakunnallisesta mallista. Esitys perustuu ajatukseen, jonka mukaan Oulun kaupunki ottaa järjestämisvastuun lakisääteisistä tehtävistä koko maakunnan alueella, mutta varsinainen lakisääteisten palvelujen tuottaminen tehdään sopimusperusteisesti kuntien toimesta.
Maakunnallisen mallin edellytyksenä on, että mukana ovat kaikki maakunnan kunnat. Maakunnallisen mallin rakennetta ja reunaehtoja on esitelty liitteenä olevassa asiakirjassa. Oulun kaupunki ei pysty jalostamaan mallia eteenpäin, jos mallista ei ole riittävää yksimielisyyttä.
Oulun kaupungin esitys:
Oulun kaupunki pyytää kuntanne kannanottoa esitettyyn maakuntamalliin.
A) Onko kuntanne valmis sitoutumaan yhteiseen maakunnalisen mallin valmisteluun esitetyltä pohjalta?
B) Jos ette ole valmis sitoutumaan esitetyyn malliin, niin olisitteko valmis ostamaan vastaavat keskitetyt palvelut Oulun kaupungilta tilanteessa, jossa päätätte tehdä oman työllisyysalueen?
Kunnanvaltuuston ja kunnanhallituksen puheenjohtajat ovat olleet Oulussa 4.5.2023 tilaisuudessa, jossa käsiteltiin ko. asiaa. Tilaisuudessa on kerrottu, että lausunnon voi antaa vielä 8.5. kokouksen mukaisena.
Esittelijä vs. Kunnanjohtaja Markku Puronhaara
Päätösehdotus Reisjärven kunta antaa Oulun kaupungille seuraavan lausunnon maakunnallisesta työllisyysalueesta:
Reisjärven kunta esittää kannanottonaan vastaukset esitettyihin kysymyksiin seuraavasti
A) Reisjärven kunta näkee osaltaan ensisijaisena työllisyysalueenaan ns. Oulun Eteläisen kunnat, joihin myös Reisjärven kunta lukeutuu ja on verkottunutta työssäkäynnin, opiskelun ja asioinnin pendelöintialuetta. Ellei tällaista työllisyysaluetta voida muodostaa, Reisjärven kunta on valmis sitoutumaan Oulun kaupungin ehdottamaan malliin, jossa alueittain voidaan sopia TE-palveluiden tuottamisesta ja Oulun kaupunki tuottaa ns. keskitetyt palvelut koko alueelle.
B) Jos esitetty maakunnallinen malli ei toteutuisi ja Reisjärven kunta siirtäisi TE-palveluiden järjestämisvastuun muulle alueelliselle yhteiselle järjestäjälle, kuten ns. Oulun Eteläiselle, olisimme valmiita ostamaan vastaavat keskitetyt palvelut Oulun kaupungilta.
Päätös Hyväksyttiin.
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |