RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.reisjarvi.fi:443/D10_Reisjarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.reisjarvi.fi:443/D10_Reisjarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Esityslista 22.09.2025/Asianro 178
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
Reisjärven Kiiskinevan tuulivoimaosayleiskaava – ehdotus
Kunnanhallitus 22.09.2025
85/10.02.02/2023
Valmistelija tekninen johtaja Jari Vuori 040 3008 250
Reisjärven Kiiskinevan tuulivoimaosayleiskaavan kaavaluonnos oli nähtävillä 15.8.-23.9.2024 välisenä aikana. Tänä aikana siitä saatiin 15 lausuntoa ja 9 mielipidettä.
Reisjärven Kiiskinevan tuulivoimahankkeen YVA-selostus oli nähtävillä 7.8.-7.10.2024. YVA-menettelyssä yhteysviranomaisena toimivan ELY-keskuksen perusteltu päätelmä siitä annettiin 3.12.2024. Yhteysviranomainen totesi, että Kiiskinevan tuulivoimahankkeen arviointiselostus on laadittu arviointiohjelman ja yhteysviranomaisen siitä antaman lausunnon pohjalta. Yhteysviranomaiselle toimitettu arviointiselostus täyttää YVA-lain (252/2017) 19 §:ssä ja YVA-asetuksen (277/2017) 4 §:ssä arviointiselostukselle säädetyt sisältövaatimukset.
Pohjois-Pohjanmaan liiton energia- ja ilmastovaihemaakuntakaava on hyväksytty ja tullut voimaan. Pohjois-Pohjanmaan liitto on ilmoittanut maankäyttö- ja rakennusasetuksen 93 § mukaisesti, että maakuntahallitus on 18.8.2025 antamallaan päätöksellä (§ 92) määrännyt Pohjois-Pohjanmaan energia- ja ilmastovaihemaakuntakaavan tulemaan voimaan alueidenkäyttölain 201 § nojalla ennen kuin se on saanut lainvoiman. Voimassa olevan maakuntakaavan mukaan alueelle kohdistuu merkintä tv-1 (tv-1 532), tuulivoimaloiden alue. Merkinnällä osoitetaan maa-alueita, jotka soveltuvat merkitykseltään seudullisten tuulivoimala-alueiden rakentamiseen. Reisjärven Kiiskinevan tuulisoimaosayleiskaava on maakuntakaavan mukainen.
Perustellussa päätelmässä vaikutusten arviointien täydennystarpeita todettiin lähes kaikissa arvioiduissa vaikutusluokissa ja täydennykset tulee pääosin tehdä yleiskaavoituksen yhteydessä. Kooste päätelmän keskeisestä palautteesta ja siitä, miten se on huomioitu kaavan valmistelussa, on kaavaselostuksen liitteenä. Koska perusteluussa päätelmässä oli tunnistettu kehittämistarpeita mm. sähkönsiirron järjestämisen ja luontovaikutusten arvioinnin osalta, on sen laatimisen jälkeen järjestetty kattavasti viranomaisvuorovaikutusta (neuvottelut, palaverit) ehdotusvaiheen kaava-aineiston täydentämisestä ja suunnitelmien tarkistustarpeesta.
Kaava-aineiston täydentämisen jälkeen järjestettiin ylimääräinen viranomaisneuvottelu 29.8.2025. Neuvottelussa todettiin, että tehtyjen täydennysten ja tarkennusten johdosta ei ole estettä kaava-aineiston saattamiselle ehdotusvaiheen päätöksentekoon ja edelleen nähtäville. Viranomaiset ottavat jatkossa kantaa kaavaehdotukseen tarkemmin lausunnoissaan.
Kaavaluonnosvaiheen lausunnoissa korostuivat vaikutusten arvioinnin täydentämistarpeet liittyen direktiivilajeihin, kuten metsäpeura, saukko, viitasammakko ja linnustoon, kuten päiväpetolinnut sekä metsäkanalinnut, sekä ekologisiin yhteyksiin sekä ilmastonmuutokseen varautumiseen ja sopeutumisen. Esitettyjen sähkönsiirron vaihtoehtojen osalta tunnistetiin täydennystarpeita, erityisesti MRL:n (nykyisin AKL) edellyttämän toteuttamiskelpoisen reitin ja vaihtoehtoisiin reitteihin liittyvien selvitysten (mm. luonto- ja arkeologia) osalta. Palautetta saatiin myös hyväksytyn maakuntakaavan kaavamääräysten sekä yleisten suunnittelumääräysten esittämisen tarkkuudesta, karttakuvien tarkentamisen tarpeesta sekä maakuntakaavatason selvitysten huomioimisesta kaavaratkaisussa. Viranomaispalautteessa ohjeistettiin noudattamaan uusimpien, hiljattain julkaistujen ohjeiden mukaisia esitystapoja sekä pyydettiin tarkennuksia liittyen asiantuntijaselvitysten sekä arviointien laatimiseen. Myös rakennusperintökohteita pyydettiin täydentämään kaavaselostukseen.
Kaavaluonnoksesta saaduissa mielipiteissä korostuivat laajasti erilaiset tuulivoimahankkeille luonteenomaiset ympäristövaikutukset, kuten vaikutukset luontoarvoihin, eläimiin ja linnustoon. Lisäksi mielipiteissä toistuivat tuulivoimaloiden vaikutukset maisemaan, asuinympäristöön, vapaa-aikaan, metsästykseen sekä kiinteistöjen arvoon. Palautetta saatiin myös tuulivoimaloille luonteenomaisista ympäristön häiriötekijöistä, kuten melusta ja välkkeestä sekä vaikutuksista, joista ei toistaiseksi ole saatavilla luotettavaa tietoa.
Ehdotusvaiheessa tehdyt keskeisimmät muutokset kaavaluonnokseen ja YVA-selostukseen nähden ovat voimalasijoittelun tarkistaminen, uusien sähkönsiirtovaihtoehtojen tutkiminen, uudet laaditut selvitykset ja vaikutusten arviointien täydentäminen näiden pohjalta.
Kaavaehdotuksessa pohjoisimpia voimaloita on siirretty kauemmas suunnittelualueen pohjoisrajasta ja mm. metsäpeuran esiintymisalueesta. Muiden voimaloiden sijoittelua on myös tarkistettu siten, että etäisyys voimalasta asutukseen on vähintään 1,5 kilometriä ja vaikutukset alueella todennettuihin arvoihin lievenevät. Pohjoisin sähköaseman vaihtoehtoinen sijainti (EN) on poistettu ja sähkönsiirtolinja sijoittuu nyt alueen itäosassa olevasta sähköasemalle osoitetusta aluevarauksesta (EN) itään päin. Tiestön sijoittelua on tarkistettu uuden voimalasijoittelun mukaiseksi ja kartalle on lisätty maakaapeleiden ohjeellinen sijainti. Voimaloiden numerointi on muutettu YVA-selostuksen mukaiseksi. Luontoarvoja koskevat luo-merkinnät on tarkistettu viranomaisohjeistuksen (LUOPAS-opas) mukaiseksi. Arkeologinen kulttuuriperintö on osoitettu kaavakartalla alueellisen vastuumuseon ohjeiden mukaisesti. Lisäksi kaavakartalla on tarkistettu yleisesti merkintöihin kohdistuvien määräysten ja yleismääräysten muotoa viranomaispalautteen perusteella.
Kaava-aineistoon on liitetty liikenteellinen saavutettavuusselvitys, täydennettyjä luontoselvityksiä sekä arkeologisen inventoinnin täydennys 2025 uuden voimalasijoittelun ja tarkistettujen sähkönsiirtovaihtoehtojen osalta.
Luontoselvityksiin on päivitetty selvityksiä liittyen linnustoon, suurpetoihin, viitasammakkoon ja liito-oravaan sekä suojeltuun petolintuun. Myös vaikutusten arvioinnit kaavaselostuksessa on päivitetty näiden osalta. Lisäksi kaavaselostukseen on päivitetty vaikutusten arviointia liittyen ekologisiin yhteyksiin.
Arkeologisen inventoinnin täydennyksessä vuonna 2025 alueella todettiin kaksi uutta ja kaksi jo ennestään tunnettua kohdetta. Näistä yksi sijoittuu kaava-alueelle, rakennettavien alueiden ulkopuolelle, eikä aiheuta muutostarvetta suunnitelmiin tai muuta arkeologiseen kulttuuriperintöön kohdistuvia vaikutuksia.
Myös maisemavaikutusten arviointia on täydennetty lausuntojen perustella ehdotusvaiheen kaavaselostukseen. Melu- ja välkeselvitykset, näkyvyysalueanalyysi (ZVI) sekä osa keskeisistä valokuvaupotuksista on päivitetty muuttuneen suunnitelman johdosta vuonna 2025. Muutosten johdosta melun ja välkkeen vaikutusalueen rajaus muuttui. Melun 40 dB:n keskiäänitasoalueen raja siirtyi etelämmäksi hankealueen pohjoisosassa, osittain hieman idemmäksi sen länsiosissa ja idemmäksi kaava-alueen itäosassa, ulottuen jossain määrin kaava-alueen ulkopuolelle.
.
Vaikutusten arviointien täydennyksissä ei arvioitu kohdistuvan uusia merkittäviä vaikutuksia mihinkään arvioituun vaikutusluokkaan. Muutosten johdosta vaikutusten on arvioitu lähinnä livenevän tai muutoksilla ei ole arvioitu olevan olennaista vaikutusta. Metsäpeuraan ja ekologisiin yhteyksiin arvioitiin kohdistuvan kohtalainen vaikutus ja saukkoihin ohimenevä sekä livenennettävissä oleva häiriövaikutus rakentamisvaiheessa.
Kaavaselostukseen on lisätty uudet laaditut selvitykset, niiden johtopäätökset sekä niiden pohjalta tarkentuneet vaikutusten arvioinnit. Lisäksi selostukseen on lisätty ilmastovaikutukset ja kuvaus ilmastonmuutoksen vaikutuksista suunniteltuun maankäyttöön. Kaavaselostukseen on päivitetty myös päätöksenteko, vuorovaikutus, saatu palaute ja sen johdosta tehdyt tarkistukset aineistoon sekä hankkeen alustava aikataulu.
Myös kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma on päivitetty kaavaehdotusta laadittaessa. Siihen on mm. päivitetty muuttunut maakuntakaavatilanne. Aineistoon on liitetty kooste kaavaluonnoksen nähtävilläolon aikana saadusta palautteesta ja siihen laaditut vastineet. Kaavaluonnoksesta saatu palaute on kokonaisuudessaan päätöksenteon saatavilla.
Esittelijä Kunnanjohtaja Matias Ojalehto
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää asettaa Kiiskinevan tuulivoimaosayleiskaavan kaavaehdotuksen aineistoineen julkisesti nähtäville AKL 65 §:n ja MRA 19 §:n mukaisesti, hyväksyä ja esittää laaditut vastineet luonnosvaiheen palautteeseen sekä pyytää tarvittavat lausunnot kaavaehdotuksesta.
Asian käsittely
Päätös
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |